Luentosarja 2024

Luentosarja 2024: Vastuullisuuden vaat(t)eet

Tekstiilikulttuuriseuran ja Helsingin työväenopiston yhteiseen luentosarja teema syksyllä 2024 on Vastuullisuuden vaat(t)eet. Luentosarjassa käsitellään vastuullisuutta tekstiili- ja vaatesuunnittelun prosesseissa. Luentosarja on jatkumoa aiempiin vastuullisuutta käsitelleisiin luentoihin. Viimeisten viiden vuoden aikana tekstiili- ja vaatetusalan kentällä on tapahtunut paljon suhteessa vastuullisuuteen. Luentosarjassa teemaa käsitellään sekä yleisesti että käytännön esimerkeillä, eri ammattilaisten näkökulmasta.

Luentosarja pidetään torstai-iltaisin 7.-21.11.2024 Helsingin työväenopiston opistotalon (Helsinginkatu 18) Viipurinsalissa. Luentoja voi seurata työväenopiston YouTube-kanavalla. Linkki lisätään noin viikko ennen luentoa työväneopiston Ilmonettiin: https://ilmonet.fi/course/H245391

Luennoille on vapaa pääsy. Tervetuloa mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan ajankohtaisesta teemasta!

Luentosarjan ohjelma:

7.11. Vastuullisuus tekstiili- ja vaatetusteollisuudessa

Klo 16.45 Vastuullisuus tekstiili- ja vaateteollisuudessa, professori Kirsi Niinimäki,Aalto-yliopisto

Klo 17.30 Lapuan Kankurit - vastuullisia tekstiilejä omasta kutomosta, Elina Helenius, Lapuan kankurit.

14.11. Vastuullisuus inspiraationa

Klo 16.45 Vastuullinen suunnittelu, Timo Rissanen, University of Technology Sydney (videoitu luento)

Klo 17.30 Vaatteiden omistamisesta palvelujen käyttöön, Soile-Maria Linnemäki, Vaatelainaamot

21.11. Kiertotalous ja High Fashion

Klo 16.45 Ylellistä ajattomuutta ja kestävämpää kiertoa; Luksusbrändit kiertotalouden                                                         suunnannäyttäjinä, Linda Turunen, Aalto-yliopisto.

Klo 17.30 Kulttuurisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti vastuullinen tekstiililähtöinen muotisuunnittelu,                               muotisuunnittelija Justus Kantakoski.